ACCORDEONFESTIVALEN 2023

PROGRAMACCORDEONFESTIVALEN 2023

FREDAG 10/11
16.00 Workshop med Leif Ottosson.

18.00 Mingel och jam för alla hågade! En trevlig kväll där vi samlas, träffas och jammar om man så önskar.
Vi träffas i Erling Persson atriet  som ligger i entréhallen, intill restaurang Oktav.

LÖRDAG 11/11
10.00 Ensemblespel med erfarna ledare - vi delar upp oss i grupper allt efter ålder och erfarenhet.

13.30 Unga Talanger - solister och ensembler från våra kulturskolor.

16.30 Årets Dragspelare - Håkan Andersson med vänner.
Här ett smakprov från ovanstående: https://www.youtube.com/watch?v=FN2xdNfFozg

(18.00 Piazzolla vs Stravinsky - Matti Andersson accordeon och Nils-Erik Sparf violin. - inställd föreställning pga covid) se nedan1

Accordeonisten Mingyuan Ruan från Peking som gästar festivalen för första gången kommer att spela ett kortare program kl 18:00.

19.30 Galakonsert!

SÖNDAG 12/11
10.00 Improvisationskurs med Per Romin.

12.00 Pedagogiskt forum. Pasi Pasanen håller i trådarna

ACCORDEONFESTIVALEN 2022

Musikhögskolan, Stockholm. 11-13 november.

FREDAG 11 NOVEMBER                     Milstein-salen

15.00 Workshop
Välkommen på workshop i folkmusik med Leif Ottosson, accordeonist och adjunkt i musikteori, ensemble och arrangering samt studierektor vid institutionen för folkmusik, Kungl. Musikhögskolan, Stockholm.
Leif har under ett 15-tal år sökt nya sätt att spela dragspel i den fiolbaserade folkmusikstil han arbetar med, och har baserat sitt sökande på soundet han hört omkring sig spelat på andra instrument, snarare än vad som är idiomatiskt hemtamt på dragspel. Som en del av accordeonfestivalen ger Leif en workshop som presenterar några av de metoder Leif använder sig av dagligen i sitt arbete med äldre svensk fiolspelsbaserad folkmusikrepertoar.
Workshopen kan ses som en inspirations- och fortbildningskurs, och vänder sig till dig som är utbildad dragspelare/accordeonist som i någon mån arbetar som lärare eller musiker.
Vi kommer att använda traditionella melodier för att arbeta med praktiska metoder för gehörsinlärning, övningar i sväng, bälgteknik och ornamentik i folkmusik, med solospel på dragspel som målbild. Workshopen kommer att presentera redskap för att lyssna till melodier och ”översätta” dem till dragspel. Vissa exempel på arrangeringstekniker kommer att presenteras.

18.00 Öppningskonsert    Milstein-salen
Musik det svänger om! Accordion Club Stockholm är en anrik och mångsidig orkester som spelat tillsammans sen 1936 och som har uppträtt på såväl stora som små scener, i TV och radio. En turné har gått till USA och en annan till Frankrike. Idag består orkestern av ca. 10 musiker som spelar för unga och gamla med egna arrangemang, och har ett intressant sound med dragspel och rytmsektion - allt under ledning av Per Romin, ordförande i Sveriges Dragspelares Riksförbund.

19.30 Mingel Erling Persson Atriet
Vi träffas för mingel och jam för den som är hågad! En trevlig kväll där vi samlas och umgås i Erling Persson Atriet nära restaurang Oktav i entréhallen på KMH.

LÖRDAG 12 NOVEMBER                     Milstein-salen

10.00 Ensemblespel för alla åldrar
Prova på ensemblespel med hjälp av våra erfarna och rutinerade ledare: Håkan Andersson, Lars Holm, Magnus Jonsson, Tommy Nilsson, Bengt Olausson och Pasi Pasanen. Vi delar upp oss i olika ensembler allt efter ålder och erfarenhet.

14.00 Konsert med barn- och ungdomsensembler
Unga förmågor spelar upp valda stycken från förmiddagens repetitioner och förberedelser och en ung lovande solist, Gumru Nuri Ahundzada, bjuder på några nummer ur sin repertoar.

16.00 Malmökvintetten!
Ett gyllene tillfälle att höra den numera legendariska kvintetten där Lars Holm, Håkan Andersson, Magnus Jonsson, Tommy Nilsson och Bengt Olausson bjuder på excellent ensemblespel.

19.00 Galakonsert!
Festivalensemblen inleder traditionsenligt årets Galakonsert, följt av solister och uruppförande av nyskriven musik. Medverkar gör Jerry Adbo och mezzosopranen Janna Vettergren, Andreas Nilsson, Jesper Lindholm, Leif Ottosson, Magnus Jonsson & Pasi Pasanen, m fl.

SÖNDAG 13 NOVEMBER                    Milstein-salen

10.00 Improvisera!
Per Romin, ordförande i Sveriges Dragspelares Riksförbund och ledare för Accordion Club Stockholm, guidar oss i improvisationens ädla konst.

12.00 Pedagogiskt forum
Välkommen att delta i ett Öppet forum för accordeon- och dragspelspedagoger, där vi träffas och utbyter idéer och tankar kring undervisning.

14.00 Unga Talanger
Framtidens artister bjuder på konsert. Kom och lyssna på alla unga solister och ensembler från våra kulturskolor.

Tidigare festivaler:

Accordeonfestivalen 2021

PROGRAM accordeonfestivalen 2021. Musikhögskolan Stockholm.

BILJETTER: De är gratis men du MÅSTE boka biljett. Här är länk till konserterna

FREDAG 12/11
18——
Mingel och jam för alla hågade! En trevlig kväll där vi samlas, träffas och jammar om man så önskar. Vi kommer att vara i Erling Persson atriet som ligger intill restaurang Oktav.

LÖRDAG 13/11
10-12
Ensemblespel på gehör med Lars Holm, plus ensemblespel med Magnus Jonsson & Pasi Pasanen

13-15
Unga Talanger

16-17
"Från Brynäs till Malmö via Trossingen” med Lars Holm & Magnus Jonsson

Galakonsert & föreställningen "Danceplaying the Accordion" med Mara Peiseniece

SÖNDAG 14/11
Improvisationskurs med Per Romin

Solokonsert med Leo Florin

Accordeonfestivalen 2020 blir digital
Pga rådande omständigheter och skärpta rekommendationer ställs årets accordeonfestival in. MEN dock kommer vissa utsändningar att ske festivaldagen.
Vi meddelar mer här så snart vi får information.

Välkommen till en digital Accordeonfestival! Lördag 14 november!
Festivalen är inställd, men vissa delar kommer att sändas enligt nedanstående:

Kl 12:00 Videohälsningar

Kl 13:30 Accordeon-dax med Lars Holm

Kl 14:30 Retrospektiv med Anita Agnas

YouTube-kanalens hemsida (här kan ni titta på klippen i efterhand):

ACCORDEONFESTIVALEN 2019

Glöm inte att boka biljetter (fria) oom du vill vara säker på att få plats!
KLICKA HÄR för bokning!

Datum: 15-17 november 2019
Plats: Musikhögskolan Stockholm, Natan milsten-salen mm
Evenemangstyp: Accordeionfestivalen 2019
Medverkande: Anita Agnas, Lars Holm m.fl.
Övrig info: Malmö accordeonensemble återförenas!
Kontakt: agnas@agnas.se

FREDAG 15 NOVEMBER
19.00 Öppningskonsert med studenter från KMH & SMI med vänner: Grigore Vacari, Mara Peiseniece, Irina Serotyuk och Andreas Nilsson

LÖRDAG 16 NOVEMBER
10.00 Festivalensemblen spelar och repeterar tillsammans med Håkan Andersson, Lars Holm, Magnus Jonsson, Tommy Nilsson och Bengt Olausson

13.00 Unga Talanger Kom och lyssna på framtidens artister från dagens kulturskolor!

14.45 Andrew Walter stipendiet Årets stipendiat presenteras

15.30 Concertino x 2! Professor Owen Murray från Royal Academy of Music i London och Anita Agnas presenterar varsin concertino tillsammans med stråkorkester från Musikkonservatoriet Falun under ledning av David Lundblad.

17.00 Malmökvintetten konserterar!
Den eminenta kvintetten med Malmö som bas, bjuder på musik för accordeon kvintett. Medverkande är Håkan Andersson, Lars Holm, Magnus Jonsson, Tommy Nilsson och Bengt Olausson.

19.00 Internationellt gästspel Årets gästartist: Radu Ratoi från Moldavien. Flerfaldigt prisbelönt och mycket uppmärksammad virtuos som måste höras!

20.00 Mingel i restaurang Oktav (fortfarande lite oklart men jag jobbar vidare på det)

SÖNDAG 17 NOVEMBER

09.30 Pedagogiskt seminarium
Flera av Sveriges dragspels/accordeonpedagoger har under årens lopp utarbetat och utgivit eget undervisningsmaterial. Pedagogerna presenterar här sitt material, och förhoppningsvis blir det också några ”masterclass-situationer” där författaren/ pedagogen undervisar en eller två elever i något musikstycke hämtat från aktuellt material. Medverkande pedagoger: Lars Holm, Tommy Nilsson, Håkan Widar, Stefan Wenerklang, Lars-Åke Gustafsson och Mauri Eira.

13.00 Yar.Marka Gästspel från Ryssland av ungdomsensemblen Yar.Marka från Syktyvar

14.00 Utflykt på damcykel Matti Andersson och Nils-Erik Sparf, violin minns Lars Hollmer.

15.00 Galakonsert! Medverkande: Festivalensemblen, Anita Agnas, Lars Holm, Mara Peiseniece, Irina Serotyuk, Grigore Vacari, Håkan Andersson, Magnus Jonsson, Tommy Nilsson, Andreas Nilsson, Jörgen Sundeqvist, Päivi Mettälä, m fl.

Tidigare accordeonfestival - arkivbilder & info.

ACCORDEONFESTIVALEN 2018
Kungliga Musikhögskolan Stockholm
Alla evenemang äger rum i Nathan Milsteinsalen

16-18 november

FREDAG 16/11 Nathan Milstein-salen
19.00 KONSERT med studenter från KMH & SMI med vänner. Medverkande: Milan Rehak, Grigore Vacari, Mara Peiseniece, Irina Serotyuk och Daniel Eliasson

LÖRDAG 17/11 Nathan Milstein-salen
10.00-12.00 FESTIVALENSEMBLE under ledning av Håkan Andersson, Lars Holm, Tommy Nilsson och Bengt Olausson

Värd för eftermiddagens evenemang: Lars Holm

13.00 UNGA TALANGER framtidens artister från våra kulturskolor
14.30 GÄSTSPEL Accordeonister från Prag Musikonservatorium tillsammans med Sibelius-Opisto ungdomsorkester under ledning av Reijo Ahonen
16.00 BAROCKDRAGSPEL OCH TANGO! Sonat från 1799 i kombination med nyskriven concertino med Tomas och Anita Agnas, stråkkvartett från Musikkonservatoriet Falun, Per Romin och David Lundblad
17.30 MÄSTARMÖTE med hemlig internationell gäst. Håkan Andersson och Tommy Nilsson presenterar ett nytt, spännande och sensationellt material
19.00 INTERNATIONELLT GÄSTSPEL accordeonist i världsklass: Hanzhi Wang Kina
20.00 MINGEL i restaurang Oktav

SÖNDAG 18/11
10.00 SEMINARIUM med Anders Grøthe: Dragspel- och accordeonundervisning i Norge.
11.00 ALDRIG ENSAM Matti Andersson presenterar sitt nya soloalbum
13.00 STIPENDIUM Årets Walter stipendiat
14.00 JUBILEUMS & GALAKONSERT Sveriges Dragspelares Riksförbund firar 50 år som förbund! Accordeonfestivalen 2018 avslutas med en stor Jubileums- och Galakonsert i Kungasalen med svenska och internationella artister. Rektor Cecilia Rydinger Alin hälsar välkommen.
Konferencier: Lars Karlsson

Några bilder från accordeonfestivalen 2018. Fler bilder hittar du på facebook - Sveriges Dragspelares Riksförbund.
Reportage från festivalen läser du i nästa nr av DRAGSPELSNYTT!

I år för 18:e gången och nu med SDR:s 50-års JUBILEUMSKONSERT.

Söndag 18 november kl. 14.00. Kungasalen - Musikhögskolan Stockholm.
Fri entré.

Medverkande:
Nils Fläcke, Lars Holm, Milan Réhak, Mara Peiseniece, Irina Serotyuk, Anita Agnas, Bengt Olausson, Tony Iivonen, Andreas Nilsson, Pierre Eriksson, Lars Karlsson, Jörgen Sundeqvist, Päivi Mettälä, Tommy Nilsson, Mirco Patarini, Anna Ouff-Gröthe, Hanzhi Wang, Viivi Maria Saarenkylä, Sibelius-Opisto ungdomsorkester. Konferencier: Lars Karlsson.

De medverkande eleverna från Musikhögskolan i Stockholm:
Irina Serotyuk, Milan Réhak, Mara Peiseniece.

Välkomna till SDR - Sveriges Dragspelares Riksförbund

SDR - för dig som är
- Dragspelare
- Dragspelsvän
- Dragspelsentusiast
- Gillar dragspelsmusik

Prenumera på vår medlemstidning Dragspelsnytt

Du får tidningen fyra gånger per år

Sätt in 350 kr på vårt plusgiro
555999-2 så får du tidningen

Ungdomsmedlemskap upp till 20 år endast 130 kr.

Klicka här för mer info